Rietveld Opvang Team

ROT leerling?!

HET WÁT?

Het ROT is ons Rietveld Opvang Team: een groep leerlingen uit de bovenbouw die leerlingen helpt uit de lagere klassen.

WAAROM HET ROT?

Het ROT helpt jou! Zit je in de brugklas van onze school? Dan krijg je naast je mentor één of meer ROT-mentoren erbij. Deze bovenbouwleerlingen bezoeken je tijdens de mentorles en doen mee aan activiteiten. Zij weten precies wat jij meemaakt, zij waren ooit ook brugklasser! ROT-leerlingen kunnen ook helpen met vakken die je lastig vindt. Tevens gaan ROT leerlingen mee op het brugklaskamp. Daardoor zijn zij vanaf het begin van het jaar betrokken bij de brugklassers.

WIL JE IN HET ROT?

Leerlingen vanaf klas 3 kunnen solliciteren naar de taak van ROT-leader of ROT-tutor. Leaders ondersteunen de mentor tijdens de mentorles met activiteiten en zijn aanspreekpunt als ‘grote broer/zus’ om brugklassers wegwijs te maken in de school. Tutors ondersteunen leerlingen in de huiswerkklas met bepaalde vakken en waar nodig met planning en organisatie.

Na een motivatiegesprek volgen nieuwe ROT-leerlingen een training om daarna aan de slag te kunnen met leerlingen. Ze leren alles over omgaan met jongere leerlingen, signalen op te vangen over het welzijn van de leerling en hoe zij hier mee om moeten gaan en welke stappen zij dan moeten zetten. ROT-leerlingen worden vanaf de zijlijn begeleid door docenten.